Het is té bizar voor woorden, we zijn gewoon al 6 maanden op reis, als gezin met de camper door Europa! Onze mijlpaal “100 dagen op reis” kreeg een gedenkwaardige beschrijving in interessante statistieken en geinige feitjes. Nu gaan we diepzinnig 😉 In deze “6 maanden mijlpaal” vertellen we jullie over de levenslessen tot nu toe. Hebben we onze shit kunnen loslaten? Wanneer zijn we bijvoorbeeld uit onze comfortzone gestapt? En superleuk: onze “bucketlist” en de highlights! Maar ook #reallife.. wat is moeilijk onderweg? Over oopsmomentjes, ongelukken en hartverzakkingen.

Lees ook: “Wat waren onze reisverwachtingen van te voren, eigenlijk…”

De mooiste levenslessen tot nu toe, in deze 6 maanden op reis.

De mooiste levensles is dat zwartwitgedachtes veranderen in kleur. Zo hoeven we niet meer per se onze hele toekomst uit te stippelen. We hebben natuurlijk geen huis meer. En dat voelt soms wel spannend en onzeker. Maar aan de andere kant hebben we wél een huis: de camper. Of we straks gaan wonen in Slovenië of Nederland of misschien wel in een heel ander land.. Dat zien we dan wel. Het is namelijk geen plan forever. Ik bedoel, als we kijken naar de komende 5-7 jaar, zou Slovenië perfect zijn. Maar als ik denk aan de rest van mijn leven in Slovenië wonen, zeg ik weer nee. En die manier van dingen loslaten, geeft ons een megagroot vrijheidsgevoel.

Voor de visuele geïnteresseerden: check onze reisvlogs op Youtube Camper Family

6 maanden op reis
Nee hoor, regen ontvluchten we niet meer. Komaaroppp! Let it be 😉

Leven in het moment & let it be!

Daarnaast leren we ook “zijn in het moment”. Onze verwachting van de reis was dat als een plek ons niet bevalt, we gemakkelijk verder kunnen reizen met de camper. Zo hebben we een periode ontzettend slecht weer gehad met veel regen. En wilden we hierdoor “wegvluchten”. Helaas achtervolgende het ons, tot dat we tegen elkaar zeiden: “Weetje, laat maar. We zitten het wel uit. Regen of niet”. Het gevolg was dat we supergezellig met andere reizigers hebben “gekampeerd” onder onze luifels terwijl de regen langs de zijkant stroomde. Daarnaast hebben we in de stromende regen een supercoole wandeling naar een mooie waterval gemaakt, waarna we gezellig met zijn viertjes genoten van een lange hete douche. Of wat dacht je van douchen in de regen, midden in de natuur! Super gaaf toch.

Onze reisroute gaat snel door Luxemburg en België, doorkruist Frankrijk, voert langs de Spaanse kust, krijgt een impulsieve wending wanneer we vanuit het zuidelijkste puntje “even” terug naar Nederland rijden om tóch de hond op te halen, gaat vervolgens via de Franse westkant zuidwaarts, voert door Noord-Spanje en Portugal. Daarna rijden we weer wat sneller door het Spaanse binnenland om weer in Zuid-Frankrijk te vertragen. We rijden Italië binnen, het valt ietwat tegen en we duiken na Noord Italië, Slovenië binnen. Daar worden we verliefd en nemen na een maand afscheid voor Kroatië. En via Hongarije rijden we richting Roemenië… Waar we nu zitten. (onze exacte reisroute)

Wanneer zijn we uit onze comfortzone gestart?

Een wijze reiziger zei ons eens: “Als je nooit uit je comfortzone stapt, zul je je ook niet snel verwonderen”. En dat is zo waar. Robert is niet zo snel bang aangelegd. Maar wat hij lastig vindt, is als we ergens slapen en er hangen nog andere mensen rond. Toch is dit een paar keer gebeurd en dan blijkt dat die andere mensen écht niet altijd kwade bedoelingen hebben.

Lori is iets banger aangelegd 😉 Offroad wegen midden in een verlaten bos of smalle bergwegen met een diepe afgrond geven haar zweethandjes. Toch blijken dit keer op keer de meest indrukwekkende routes. Ook het wildkamperen, helemaal alleen op een pikdonkere plek vond zij superspannend. Maar de heldere sterrenhemel en ochtendwekker van bosgeluiden en tjielpende vogeltjes is fantastisch!

6 maanden op reis 1
Geweldige wildplek, maar oh my.. wat ís het donker ’s nachts..

Oh my god kreten, hindernissen en hartverzakkingen

Als je navigeert naar avontuur, tref je onderweg de nodige hindernissen en hartverzakkingen. Zo hebben we allemaal een tekenbeet meegemaakt, de hond zelfs meer dan twintig! Proberen we een invasie van 400 bromvliegen uit de camper te verwijderen. En ondervinden we een halve psychose wanneer we volledig lekgeprikt door muggen, met >35 graden in de camper toch een keer in slaap moeten zien te vallen…

Bijna ongelukken & de engste ritten met de camper

Onze camper zelf heeft ook genoeg hindernissen moeten trotseren. Slingerend, over een smal bergpad, met een flink hellingspercentage en hoge afgrond.. in z’n achteruit! Aiaiai… Op de snelweg in Italië knallen we bijna tegen een stilstaande geschaarde vrachtwagen aan, die we pas op het allerlaatste moment zien omdat we uit een tunnel komen. En dan de gestoorde invoegactie van een Spanjaard.. die staat ook nog vers in ons geheugen. Tijdens windkracht 10 rijden we bij Malaga met twee handjes aan het stuur. We gaan zo hard heen en weer, dat we ons echt afvragen tot hoever het nog verantwoord is om door te rijden. Supereng was ook de extreem dichte mist, op een enkelbaans bergweg op 1000 m hoogte. Het zicht minder dan 5 meter en plots kijken we in twee grote koplampen van een tegemoetkomende andere camper. Shocking!

Ook zelf ervaren we een paar flinke (bijna)ongelukken. Sky haar hele bovenbeen ligt tot bloedens toe open na een schuiver op asfalt. Riff valt uit bed, zo erg dat we naar het ziekenhuis moeten in Spanje. Gelukkig is zijn hoofd oké, maar moeten we het 4-6 weken doen met een zwaargekneusde voet. Tevens maken we kennis met nachtelijke “night terror” aanvallen. Verder ervaren beide kids “spelenderwijs” een natuurkundig lesje over warmte en een openhaard. En na een plasje tijdens het rijden en een keiharde noodrem vliegt onze Lori door de camper (met een tweede lesje: niet lopen tijdens het rijden…). Tot slot vecht Robert een aantal keer tegen intense migraine aanvallen en ouderdomsklachtjes met knieën en gewrichten 😉

6 maanden op reis 1
arm kind, na een dikke schuiver op asfalt

Reparaties en grappige oopsmomentjes

Je moet trouwens niet denken dat je met een vrij nieuwe camper, de reparatiedans ontspringt. Zo fixen we een spannende gaslek van onze LPG slang, onze 3gasalarm blijkt verkeerd geïnstalleerd omdat de draden elkaar aanraken, wat júist brand kan veroorzaken. De lekke doucheafvoer resulteert in een binnenshuis waterballet en de pleepot gaat lek met alle stinkende gevolgen van dien. Yep.. buiten én binnen.

Met een tikkeltje klunzig gezin komen er ook genoeg grappige oopsmomentjes voorbij. Wat dacht je van poepen op de wc, terwijl de casette er net eruit was gehaald om te legen.. Oh nooo. Onderweg verliest de tractor voor ons een onderdeel. Met goede bedoelingen pakt Lori deze op, maar dat ding blijkt niet alleen retezwaar, maar ook nog eens een stinkende en net gebruikte gierslang… Verder worden we overvallen door een enorme wolkbreuk storm, terwijl de luifel uitstaat op een drukke camping. Al hangend aan de luifel roept Robert om hulp. Samen proberen we met man en macht (met z’n tweetjes dus omdat de andere campinggasten blijkbaar alleen vol verbazing konden toekijken.. tjaa.. je hebt vakantie of niet) de luifel in te klappen. De luifel zit compleet klem, vol zaadjes van de overhangende boom. Afijn, 10 minuten later zijn we net twee verzopen katjes, maar hebben we het probleem provisorisch opgelost.

De sensationele fauna in Europa

Oké, we schrikken ons kapot door een reusachtige wolfshond die de camper omcirkeld met zijn brute blaf. Het geritsel van de wilde zwijnen in de bosjes naast onze camper is ook best spannend, net zoals het gekraak van grote takken van .. een dier? Als je midden in de nacht wakker wordt van geloop op je camperdak, ben je ook wel gelijk wakker. Maar.. wat een fantastische dieren komen we tegen. Groepen flamingo’s in een zoutwater moeras, nesten vol ooievaars, herten die vlak voor je camper voorbij springen, slangen in het lage gras, een schorpioen naast je voet, rode libellen verschuild tussen het groen van de oever, een otter die ’s nachts voorbij schiet langs een visvijver, het geluid van de dwergooruil die ons achtervolgt en de tientallen vuurvliegjes door onze avondgesprekken onder de heldere sterrenhemel. Of wat dacht je van het paardenkerkhof, dat we zomaar tijdens een wandeling ontdekken tussen de heuvel. En ga zo maar door.

De medogeloze natuur

Al toerend met de camper wanen we ons gewoontjes in regen, wat wind of een waterige zonnetje. No problemo. Maar ook de natuur heeft haar uitschieters. Over de wind onderweg vertelde ik je al. Maar ook aan de zuid Spaanse kust hadden we ’s avonds zo’n heftige storm, dat we onze deinende boot (camper) moesten verplaatsen. We schuilen dan maar op een parkeerplaatsje tussen hoge hotels. En dat mensen gek worden van de Franse mistral, kunnen we alleen maar beamen. Gelukkig hebben wij de Kroatische storm op het eilandje Krk overgeslagen. Daar lagen de campers dus gewoon op hun zijkant. En niet eentje! Met extra dekentjes komende we de -5 nachten door en met onze ventilator in de omvormer puffen we ons door de 40 graden hete dagen heen. En na een paar weken onophoudelijke regen hangt de camper vol was te stinken. Het hoort er allemaal bij 😉

De mijlpalen van de kids & onze (soort van) bucketlist na 6 maanden op reis

In de 6 maanden op reis groeien de kinderen onder je ogen. Sky verliest één voor één haar kleine kindertandjes, ze leert letters, rekenen en nog meer van mens en natuur. Riff praat steeds meer in zinnen en neemt in kleine stappen afscheid van zijn luiers. Hij klimt en klautert op zijn eigen tempo mee in ons gezinsavontuur.

Een fysieke bucketlist is er niet. Maar als we deze 6 maanden op reis nog even op een rijtje zetten, zijn dit de highlights!

• De zonsopgang voelen, op een leeg strand
  • Zwemmen tussen de vissen, mét de hond 😉
  • Douchen in de regen
  • Slapen direct aan de zee
  • Springen van hoge duinen in het zand
  • Kampvuur maken met de kids
  • Muziek bij een kampvuur met anderen
  • Leuke mensen ontmoeten
  • Toffe dieren spotten
  • Vissen met een hengel en een netje
  • Zelf iets maken van gevonden voorwerpen (vishengel, knutselen met schelpen, kleuren op stenen)
  • Een schommel maken van hout en touw
  • Meehelpen op het land van een boerderij, grasmaaien dus 😉
  • Rijden op een tractor, ja óók Lori
  • Een vlog maken 🙂
  • In een tunnel en grot om claustrofobie te overwinnen. En die smetvrees mag ook wel genoemd worden, met al die publieke douches… (Lori)
  • Op een paard rijden (Sky)
  • Kleine kuikentjes vasthouden (Sky)
  • In een bus (Riff)

Zo onze 6 maanden op reis even samengevat. Ben je nog ergens benieuwd naar over een camperreis met kinderen? Of heb je specifieke vragen? Stel ze of laat een leuke reactie achter. We horen graag van je!

Related Post

Deel dit artikel:

One thought on “Alweer 6 maanden op reis met de camper & kids door Europa! De mijlpalen, fun & facts